اقدامات قبل از جراحی بینی + نکات مهم آمادگی پیش از رینوپلاستی

برای اینکه جراحی بینی تان به خوبی پیش برود باید از نظر ذهنی و جسمی آمادگی لازم را داشته باشید. اقدامات قبل از جراحی بینی در واقع باعث می شوند تا مشکلی در حین جراحی بوجود نیاید و شما دوره ریکاوری راحت تری را پشت سر بگذارید. آمادگی برای عمل بینی از چند هفته قبل از جراحی شروع می شوند و تا یک شب قبل از جراحی ادامه دارند. باید به طور کامل و صحیح هر چه که جراح به شما می گوید را انجام دهید.

 

اقدامات قبل از جراحی بینی

 

شرکت در جلسه مشاوره ، مهم ترین فاز اقدامات قبل از جراحی بینی

جراح بینی شما باید از وضعیت کلی سلامت‌ تان مطلع باشد و بررسی کند که آیا شرایط لازم برای انجام این جراحی را دارید یا نه. در جلسه ویزیت قبل از جراحی ، پزشک درباره سوابق پزشکی شما مثل گرفتگی بینی ، جراحی‌های قبلی ، یا بیماری‌ های زمینه‌ای اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند. مثلاً اگر بیماری‌ مثل ناهنجاری‌ های خونی یا هموفیلی داشته باشید ، برای این جراحی مناسب نخواهید بود. در این موارد ، باید ابتدا این بیماری تحت کنترل قرار بگیرد و سپس اگر شرایط مناسب بود ، جراحی انجام شود.

دستورالعمل ها کلی اقدامات قبل از جراحی بینی چیست؟

وقتی پزشک تایید می‌کند که شما می‌توانید این جراحی زیبایی را انجام دهید ، دستورالعمل‌هایی به شما داده می‌شود که باید قبل از عمل به دقت رعایت کنید. در جلسه مشاوره ، پزشک به‌ طور کامل برای شما وقت می‌گذارد تا مطمئن شود همه اطلاعات لازم را برای آمادگی و داشتن یک جراحی موفق دریافت کرده‌اید. اگر چه لیست کارهای قبل از جراحی بینی برای هر بیمار به‌طور خاص و بر اساس معاینات و نیازهای فردی تهیه می‌شود، اما برخی از نکات عمومی شامل موارد زیر است:

مراقبت توضیح
قطع مصرف داروهای خاص مصرف آسپرین ، ایبوپروفن ، ویتامین E و داروهای رقیق‌کننده خون را حداقل دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید.
ترک سیگار اگر سیگاری هستید ، حداقل دو هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید و در دوره بهبود نیز از مصرف آن خودداری کنید.
داشتن همراه با یک دوست یا نزدیکان برای همراهی در روز جراحی و حداقل ۲۴ ساعت پس از آن هماهنگی‌ های لازم را انجام دهید.
لباس راحت در روز جراحی لباس راحت و با دکمه یا زیپ جلویی بپوشید تا در هنگام تعویض به بینی شما فشار وارد نشود.
تهیه داروهای تجویز شده داروهای تجویزی توسط پزشک را برای کنترل درد ، جلوگیری از عفونت و شستشوی بینی تهیه کرده و در خانه بگذارید.
عدم استفاده از آرایش و زیورآلات در روز جراحی از آرایش ، لاک زدن ، زیورآلات یا پیرسینگ خودداری کنید.
ناشتا بودن قبل از عمل از هشت ساعت قبل از عمل بینی ، چیزی نخورید و ننوشید.
حمام کردن شب قبل از عمل حمام کنید.
پرهیز غذایی شب قبل از عمل از خوردن غذاهای سنگین ، شیر ، تخم‌ مرغ و غذاهای پرچرب خودداری کنید.
اصلاح صورت برای آقایان به آقایان توصیه می‌ شود که صورت خود را به‌ طور کامل اصلاح کنند.

تقویت بدن قبل از جراحی بینی چه اهمیتی دارد؟

تقویت بدن قبل از جراحی بینی اهمیت زیادی دارد و تأثیر مثبتی روی نتیجه‌ عمل و دوره‌ بهبودی شما می گذارد. وقتی بدن شما قوی و سالم باشد، سیستم ایمنی‌ بهتر کار می‌کند. این یعنی که بدن‌ شما می تواند راحت ‌تر با استرس جراحی کنار بیاد و خطر عفونت بعد از عمل کمتر می شود. شما با تغذیه‌ خوب و ورزش منظم می‌توانید سیستم ایمنی‌ بدن را تقویت کنید.

بدن قوی ، زودتر از عمل ریکاوری می‌کند. وقتی بدن شما مواد مغذی کافی دریافت می کند و در وضعیت سلامتی خوبی هستید، بافت‌های آسیب دیده سریع‌تر ترمیم میشوند و دوره‌ نقاهت کوتاه ‌تر می شود. در نتیجه شما می‌توانید زودتر به زندگی عادی‌ تان برگردید.

تقویت بدن قبل از عمل بینی می تواند به کاهش التهاب و ورم بعد از عمل کمک کند. مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و امگا-۳ التهاب را کم می کند و به این ترتیب ، درد و ناراحتی شما بعد از عمل کمتر احساس می شود. همچنین ، وقتی بدن شما قوی باشد ، تحمل بیهوشی براتون راحت ‌تر خواهد شد. این موضوع خطر عوارض جانبی بیهوشی را کم کرده و به ریکاوری سریع‌ تر شما بعد از عمل کمک می‌کند.

فراموش نکنید که تقویت بدن فقط به معنی تغذیه‌ خوب نیست. خواب کافی ، مدیریت استرس و ترک عادت ‌های بد مثل سیگار کشیدن هم بخش مهمی از آماده شدن برای جراحی هستند. پس ، قبل از عمل حتماً با پزشک‌ مشورت کنید و برنامه‌ مناسبی برای تقویت بدن ‌تون طراحی کنید. این کار می تواند تأثیر زیادی روی موفقیت عمل و سرعت بهبودی شما داشته باشد.

آزمایش های ضروری قبل از عمل بینی

آزمایش فیزیکی از مهمترین فازها و مراحل مربوط به اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد که مستقیماً روی نتیجه عمل ، اثر گذار است. در طول آزمایش فیزیکی ، پزشک مجاری بینی ، پوست بینی ، ناهنجاری های غضروفی و غدد چربی روی بینی را بررسی می کند. علاوه بر آن ، کیفیت تنفس از راه بینی نیز چک می شود. پزشک همچنین فشارخون شما را بررسی می کند . علاوه بر این آزمایش ، در صورت نیاز ، پزشک آزمایش خون ، FBS، HIV و هپاتیت را نیز تجویز می کند.

تا چه مدت قبل از عمل بینی نباید مشروب خورد؟

برای عمل بینی ، بهتر است که شما از حدود دو هفته قبل از عمل ، مصرف مشروبات الکلی را کاملاً متوقف کنید. این کار چند تا دلیل مهم دارد. پیش از هر چیز باید بدانید که الکل روی خون ‌رسانی و انعقاد خون تأثیر می گذارد. وقتی شما مشروب می‌خورید، رگ ‌های خونی‌ گشاد می شوند و این می تواند باعث خونریزی بیشتر حین عمل شود. همچنین الکل می تواند روی توانایی خون برای لخته شدن تأثیر گذار باشد ، که این موضوع هم خطر خونریزی را بالا می ‌برد.

دوم اینکه ، الکل امکان دارد با داروهای بیهوشی تداخل داشته باشد. این تداخل شاید باعث شود که داروها آن طور که باید عمل نکنند ، یا حتی عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشند. پس برای اینکه عمل با خیال راحت و ایمن انجام شود، بهتر است که از قبل عمل بینی ، خوردن مشروب را کنار بذارید. نکته‌ پایانی این است که الکل می تواند کند شدن روند بهبودی شما را باعث شود. الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و این یعنی که بدن شما سخت ‌تر می تواند با عفونت‌ ها مبارزه یا زخم ‌ها را ترمیم کند. پس حتی بعد از عمل هم ، تا زمانی که دکتر اجازه نداده، بهتر است که از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.

مراقبت های یک شب قبل از عمل بینی

همانطور که پیش تر گفته شد ، شب قبل از عمل بینی چیزی نخورید و ننوشید. علت چنین اقدامی پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از بیهوشی است. همچنین بهتر است شب قبل از عمل ، حمام کنید یا دوش بگیرید تا خطر ابتلا به عفونت در طول جراحی کاهش یابد. در زمان حمام کردن یا دوش گرفتن ، از صابون های بدون عطر و ضد عفونی کننده استفاده کنید. بعد از آن از استفاده از اسپری ، ادکلن یا لوسیون خودداری کنید.

مراقبت های تغذیه ای قبل از عمل بینی

رژیم غذایی شما قبل از جراحی  بسیار مهم بوده و در مرحله اقدامات قبل از جراحی بینی باید جدی گرفته شود. در طول این فاز، میل کردن غذاهای غنی از پروتئین از قبیل تخم مرغ ، گوشت ، سویا و مرغ ، در طول سه هفته منتهی به روز جراحی توصیه می شود. پروتئین روند بهبود را ارتقا می دهد و به بدن بیمار کمک می کند تا بهتر به آسیب های ناشی از وارد آمدن ضربات در طول جراحی به بینی و بافت های اطراف آن غلبه کند.

چرا باید قبل از رینوپلاستی ویتامین C مصرف کنیم؟

همانطور که میدانید ویتامین c به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. از این بابت مصرف مقدر مشخص شده ای از آن ، پیش از عمل بینی ، به بهبودی سریع تر بافت ها پس از جراحی کمک می کند. ویتامین C را می توانید در قالب دارو یا مواد غذایی مثل انواع میوه ، مصرف کنید.

اهمیت آماده کردن وسایل مورد نیاز پیش از جراحی

تا 2 الی 3 روز اول بعد از راینوپلاستی شما به استراحت احتیاج دارید و باید از انجام هر کاری دوری کنید. به همین خاطر پیشنهاد می شود قبل از روز جراحی ، هر چیزی که نیاز دارید را تهیه کنید و در دسترس خود قرار دهید. در نتیجه ، پس از عمل دیگر استرس و نگرانی نبود دارو ، غذا و هر وسیله ای دیگری که نیاز دارید را نخواهید داشت.

جدی نگرفتن اقدامات قبل از جراحی بینی چه پیامدهایی دارد ؟

  1. ریسک درگیر شدن با عارضه های بعد از جراحی بالا می رود.
  2.  ممکن است نتیجه آن طور که مد نظرمان بود ، حاصل نشود.
  3. طبیعتا روند بهبودی و نقاهت بعد از عمل با مشکل مواجه می شود.

میتوان قبل از عمل از کبودی پس از رینوپلاستی جلوگیری کرد؟

بسته به فاکتورهای مختلف ، احتمال می رود هر فرد میزانی از کبودی را تجربه کند. با اینحال با انجام دادن یکسری از کارها قبل از رینوپلاستی می توانید شدت کبودی پس از جراحی را کنترل کند :

  •  جراح خوب و با تجربه را انتخاب کنید که با تسلط کامل بر تکنیک های جراحی ، رینوپلاستی را انجام دهد.
  •  توصیه می شود پیش از عمل هر گونه دارو و مکمل که رقیق شدت خون را در پی دارد ، مصرف نکنید.
  •  نیکوتین و نوشیدنی های الکلی را هم حتما قبل از جراحی برای مدتی کنار بگذارید.
دکتر محمد مجیدی
جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

دکتر محمد مجیدی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در شهر تهران هستند. ایشان با سال ها سابقه در این زمینه و بهره گیری از تکنیک جدید رینوپلاستی طبیعی شیک ، در کسب رضایت بیماران و افزایش آمار عمل های موفق ، عملکرد مطلوبی داشته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت