نحوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی

جراحی بینی یک پروسیجر جراحی برای ارتقا دادن شکل ظاهری بمنظور جذاب تر کردن چهره و نیز بهبود چارچوب غضروفی و استخوانی برای بهبود کیفیت تنفس از راه بینی است. این جراحی تنها به حضور بیمار در اتاق عمل و اجرای پروسیجر جراحی به دست جراح بینی ، ختم نمی شود و لازم است بیمار در فازهای مختلف ، توصیه های تجویز شده را به دقت به مرحله اجرا در آورد تا نتیجه طبیعی شیک مورد انتظار از این فرایند زیبایی و فانکشنال در سطحی ایده آل محقق شود. یکی از دستورالعمل ها به تمیز کردن بینی بعد از جراحی مربوط می شود که پزشک توصیه هایی را در اختیار بیمار قرار می دهد تا بتوان با ملایمت و بدون وارد آمدن فشار یا آسیب به بینی ، بینی و سوراخ های آن را به خوبی تمیز کرد.

 

تمیز کردن بینی بعد از جراحی

 

فواید تمیز کردن بینی بعد از جراحی

تمیز کردن بینی بعد از عمل ، فواید متعددی از جمله موارد زیر را به همراه دارد:

  • سرعت دادن به روند بهبود: تمیز کردن بینی بعد از جراحی باعث می شود که مجاری بینی پاک و مرطوب شده و پروسه بهبود سرعت گرفته و احتمال عفونت ، به حداقل سطح ممکن برسد.
  • کاهش ورم : تمیز کردن بینی با استفاده از محلول سالین یا اسپری بینی به کاهش ورم و التهاب که بعد از جراحی ، یک عارضه اجتناب ناپذیر است کمک می کند.
  • بهبود تنفس : رینوپلاستی باعث گرفتگی موقتی بینی و انسداد مجاری آن می شود. تمیز کردن بینی بعد از عمل باعث می شود که جریان هوا به شکلی راحت تر در سوراخ های بینی انجام شده و تنفس از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.
  • جلوگیری از پوسته شدن : بعد از عمل بینی ، اغلب در داخل بینی پوسته هایی شکل می گیرد. تمیز کردن بینی بعد از جراحی باعث از بین رفتن این پوسته ها شده و نمی گذارد که این پوسته ها ، روند بهبود را مختل کنند.

مدت زمان تمیز کردن بینی بعد از جراحی

بعد از عمل بینی ، بهترین جراح بینی جراح توصیه های لازم را در خصوص نحوه تمیز کردن بینی بعد از عمل و نیز مدت زمان اجرای آن در اختیار بیمار قرار می دهد. به طور کلی ، در طول چند روز اول ، از اسپری سالین برای تمیز کردن دماغ بعد از عمل استفاده می شود تا مجاری بینی تمیز و مرطوب بماند. بعد از سپری شدن دوره بهبود اولیه به مدت 1-2 هفته ، لازم است پروسه تمیز کردن بینی بعد از جراحی را دنبال کنید. در طول دوره تمیز کردن بینی ، پمادهایی نیز برای کمک به رطوبت رسانی و نیز مراقبت از بینی در برابر عفونت ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فین کردن بینی بعد از عمل

بعد از جراحی بینی احساس می کنید سوراخ های بینی تان گرفته است و به نوعی این حالت ، شما را کلافه می کنید و دوست دارید برای رفع این حالت گرفتگی ، فین کنید. فین کردن بعد از این پروسه زیبایی ظریف ممکن است باعث شود که رگ های خونی حساس و آسیب پذیر در بینی تان دچار پارگی شوند و این اصلاً اتفاقی خوبی نبوده و نتیجه جراحی و دوره بهبود را مختل می کند. به طور کلی توصیه می شود که حداقل برای یک هفته اول بعد از جراحی ، به هیچ وجه فین نکنید. بافت های بینی در طول این دوره ، در حال بهبود هستند و فین کردن برای تمیز کردن سوراخ های بینی ، باعث آسیب دیدن این بافت ها می شود.

تمیز کردن خارج بینی بعد از عمل

بعد از جراحی ، تمیز نگه داشتن خارج بینی بمنظور پیشگیری از بروز عفونت و ارتقا دادن بهبود ، یکی از الزامات مراقبت های بعد از جراحی بینی است. برخی از نکاتی که می توان برای تمیز کردن بینی بعد از جراحی اجرا کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • از مواد پاک کننده ملایم استفاده کنید. جراح بینی شما تمیز کننده های مخصوصی را جهت استفاده در بیرون بینی به شما توصیه می کند. این پاک کننده اغلب یک محصول ملایم و بدون عطر است که برای پوست های حساس مناسب است.
  • از پارچه نرم استفاده کنید. بیرون بینی را به آرامی با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. به هیچ وجه پارچه خشن و زیر را روی پوست نکشید.
  • حتماً در زمان تمیز کردن خارج بینی ، با ملایمت این کار را انجام دهید. خصوصاً در زمان تمیز کردن اطراف برش و نواحی که متورم هستند ، با ملایمت عمل کنید.
  •  بعد از تمیز کردن بینی ، به طور کامل نواحی مرطوب را خشک کنید. در زمان خشک کردن پوست ، به هیچ وجه پارچه را سفت روی پوست نکشید.

اگر در خصوص تمیز کردن بینی بعد از جراحی دغدغه یا نگرانی دارید ، حتماً با پزشک مشورت کنید. پزشک دستورالعمل های دقیقی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

شست و شوی بینی بعد از عمل

بعد از جراحی رینوپلاستی ، لازم است دستورالعمل های مربوط به تمیز کردن داخل بینی با دقت دنبال شود تا فرایند بهبود ، با کیفیت مطلوب پیش رفته و خطر برزو عفونت و سایر عوارض جانبی به حداقل برسد. جراح توصیه هایی را در خصوص استفاده از اسپری سالین برای آبکشی داخل بینی و تمیز و مرطوب نگه داشتن آن برایتان تجویز می کند.
برای استفاده از اسپری سالین ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دست ها را به طور کامل با اّب و صابون بشویید.
  • یک سرنگ بدون سوزن را با محلول سالین پر کنید و آن را به همان روشی که جراح به شما توصیه کرده ، در مقابل سوراخ بینی قرار دهید.
  • جلوی سینک خم شوید.
  • محلول را وارد سوراخ بینی کنید به طوریکه از سوراخ دیگر بینی خارج شود.
  • همین کار را در سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  • به آرامی فین کنید تا مخاط و محلول سالین اضافی از بینی خارج شود.

حتماً از اسپری سالین استریل استفاده کرده و دستورات پزشک را در خصوص روند شستشوی بینی با دقت دنبال کنید. اگر سوال یا دغدغه ای در این خصوص دارید حتماً از جراح خود کسب راهنمایی کنید.

پمادهای مورد استفاده در فاز تمیز کردن بینی بعد از جراحی

بعد از رینوپلاستی ، پزشک به شما توصیه می کند که برای تمیز و مرطوب نگه داشتن خارج بینی ، پمادهایی را مورد استفاده قرار دهید. برخی از این پمادها شامل موارد زیر می باشد :

  1. پماد آکوافور : این پماد یک محصول ملایم و بدون عطر است که می تواند به مرطوب شدن و محافظت از پوست اطراف بینی کمک کند.
  2. نئوسپورین : این پماد آنتی بیوتیک می تواند به پیشگیری از عفونت و ارتقا یافتن روند بهبود کمک کند.
  3.  پلی اسپورین : این پماد نیز دارای خواص انتی بیوتیکی بوده و می تواند در پیشگیری از عفونت ، مفید واقع شود.

نکته حائز اهمیت این است که قبل از استفاده از هر یک محصولات فوق ، لازم است حتماً دستورات پزشک را با دقت مد نظر قرار دهید و در صورتی که سوالی در این خصوص دارید حتماً از پزشک تان بپرسید.

طرز تهیه سرم شستشوی بینی بعد از عمل

می توانید با استفاده از مواد اولیه موجود در منزل ، به راحتی محلول سالین را تهیه کنید. یک فنجان را با آب جوشیده پر کرده و اجازه بدهید تا کاملاً خنک شود. سپس یک قاشق چایخوری نمک دریا را در داخل آن بریزید و آنها را خوب هم بزنید تا نمک به طور کامل در آب حل شود. سپس با اجرای دستورالعمل های توصیه شده در بخش شستشوی داخل بینی ، اقدام به تمیز کردن بینی بعد از عمل کنید.

بهترین سرم برای تمیز کردن بینی بعد از عمل

طبیعتا برای تمیز کردن داخل بینی می بایست از برخی سرم های شستشو استفاه نمود تا داخل آن به طور دقیق تمیز پاکسازی شود. سرم های شستشو که برای بینی می توانید از آنها استفاده کنید شامل: کلراید، سرم نرمال سالین، انواع سرم های نمکی هستند. البته که دریافت مشاوره پزشک برای انتخاب شوینده مناسب نیز چندان در رویه درمان بی تاثیر نیست چرا که تکنیک و یا حتی دارویی که برای بدن شما مناسب باشد تنها توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است.

اقداماتی که نباید برای تمیز کردن بینی از آن استفاده کنید!

برخی افراد با شنیدن جمله تمیز کردن بینی سریعا به فکر فین کردن می افتند. باید در نظر داشته باشید یکی از بد ترین اقداماتی که فرد بعد از عمل می تواند انجام دهد، فین کردن است. بنابراین برخی از نباید های حین تمیز کردن دماغ بعد از بینی شامل:

  1. عدم استفاده از وسایل استریل و تمیز (دوبار استفاده از یک دستمال یا گوش پاک کن )
  2. شستن صورت با تامپون
  3. داخل بردن انگشت
  4.  استفاده از آب پر فشار برای شستن صورت

مهمترین نکاتی که باید در باب شستن بینی بدانید

  • هنگام شستشوی دماغ، سرم به داخل حلق وارد نشود
  • از وسایل استریل و تمیز برای شست و شو استفاده کنید
  • از گوش پاک کن برای کندن لخته خون های کنار بینی استفاده کنید
  •  نگران گرفتگی بینی در روزهای ابتدایی نباشید، چرا که با گذشت زمان و از بین رفتن لخته ها بهبود خواهند یافت
  •  حتما برای تمیز کردن بینی با پزشک خود مشورت کنید
  •  اگر بینی را نشویید، ممکن است با درد در این ناحیه رو به رو شوید
  •  عدم شست و شوی بینی بوی بد از بینی یا عفونت را برای شما به همراه می آورد
  •  دست خود را به هیچ عنوان داخل بینی نبرید

 

دکتر محمد مجیدی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

دکتر محمد مجیدی از برترین جراحان متخصص گوش و حلق و بینی می باشند که سال ها از عمر کاری خود را صرف انجام جراحی های موفقیت آمیز در شاخه ، جراحی بینی طبیعی شیک ، پروتز چانه و بلفاروپلاستی نموده و به دلیل خلق نتایجی رضایت بخش و یونیک، در میان بیماران خود از محبوبیت بالایی برخوردارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت