راهنمای کامل چسب زدن بینی بعد از عمل

بالاخره جراحی بینی تان به پایان رسیده و خب طبیعی است که انتظار تورم در بینی را داشته باشیم. به نظر می رسد که همه چیز خوب پیش رفته است و با شوق و ذوق منتظرید تا شاهد بینی زیبایی باشید که مدتها انتظارش را کشیده اید. ولی برای اینکه مراحل بعد از پروسیجرتان کامل شود لازم است آموزش چسب زدن بینی بعد از عمل را به طور کامل دریافت کنید و انجام آن را برای مدت زمانی که پزشک توصیه می کند ادامه دهید. دکتر مجیدی ، بهترین جراح بینی ، تمام جزئیات مربوط به آن را برای شما شرح خواهد داد.

 

چسب زدن بینی - دکتر مجیدی

 

علت چسب زدن بینی بعد از عمل

جراح بینی معتقد است که چسب می تواند به کاهش ورمی که در پوست بینی بعد از عمل ایجاد می شود کمک کند و فاصله بین پوست و استخوان پایه را کاهش دهد. به همین دلیل به بیمار خود توصیه می کند تا برای مدت مشخص، این کار را به طرز صحیح و به روش آموزش داده شده ادامه دهد.

آیا چسب بینی از خطر افتادگی نوک بینی جلوگیری می کند؟

یکی از بزرگ ترین دغدغه های افرادی که تحت رینوپلاستی قرار می گیرند این است که مبادا بینی آنها بعد از عمل، دچار افتادگی شود. گاهی شدت افتادگی بینی می تواند در حدی باشد که اجرای عمل بینی ترمیمی را به یک الزام تبدیل کند. البته، در صورتی که جراحی بینی تان را به دست بهترین دکتر عمل بینی سپرده باشید هیچ جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد چون چارچوب بینی آنچنان تقویت شده است که حتی بدون چسب نیز تغییر شکل یا افتادگی در آن اتفاق نخواهد افتاد. البته، استفاده از چسب در طول دوره بهبود می تواند در پشتیبانی از چارچوبی که در حال محکم شدن و اصطلاحاً جا افتادن است کمک کند.

نحوه چسب زدن بینی توسط خود بیمار

طرز چسب زدن به بینی به شکل صحیح، توسط جراح به بیمار آموزش داده می شود و مراحل کلی پروسه آن به شرح زیر می باشد:

  • انتخاب چسب: در مرحله اول، باید یک چسب مناسب را انتخاب کنید. چسب های کاغذی با عرض بین یک تا یک نیم سانتی متر، گزینه های خوبی هستند. بهترین گزینه، چسب بدون آلرژی با عرض 1.25 سانتی متر است.
  •  تمیز کردن پوست: شما باید اول پوست صورت را با آب و صابون بشویید و بینی و اطراف آن را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید. این کار باعث می شود که چربی و مواد آرایشی از روی پوست پاک شده و چسب به خوبی روی بینی بچسبد.
  • چسباندن چسب: در مقابل آیینه بایستید. یک نوار به طول 10-12 سانتی متر را ببرید و آن را به شکل U در زیر نوک بینی بچسبانید. مراقب باشید سوراخ های بینی تان پوشیده نشود. سپس 6 تا 7 تکه چسب به طول 2-3 سانتی متر ببرید. اولین تکه را 2-3 میلیمتر بالاتر از نوک بینی آغاز کنید. هر چسب با تکه بعدی باید تا حدودی همپوشانی داشته باشد. نیازی نیست که خیلی فشار وارد کنید. یک فشار ملایم در حدی که مطمئن شوید چسب به خوبی روی پوست چسبیده است کفایت می کند.

البته الگوهای مختلفی برای این کار وجود دارد که پزشک در طول جلسه آموزش، آن را به شما یاد خواهد داد.

آیا چسب زدن به بینی باعث کوچک شدن آن می شود؟

چسب زدن بینی در کاهش ورم و جمع شدن پوست موثر است ولی هیچ اثری روی شکل آن ندارد. اگر احساس می کنید که بینی بعد از عمل کوچک می شود، این به علت فروکش کردن ورم است.

چسب زدن شبانه به بینی

وقتی صبح ها از خواب بیدار می شویم، صورت مان پف کرده و متورم است. با چسب زدن بینی فقط در طول شب، می توانیم ورم ایجاد شده در بینی و صورت را تا حدودی کنترل کنیم. البته این کار اثر دائمی را نخواهد داشت چون بینی بعد از یک سال، شکل نهایی خود را پیدا می کند و استفاده از چسب، عملاً اثری نخواهد داشت.

اشتباه چسب زدن بینی چه مشکلاتی را موجب می شود؟

زدن چسب به بینی چیزی نیست که بتواند به میزان قابل ملاحظه ای شکل ظاهری بینی را تغییر دهد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد، کمک به فروکش کردن ورم هر چند بعنوان یک اثر کوتاه مدت، یکی از مزایای زدن چسب است. دوره زمانی توصیه شده توسط پزشک، یک دوره تاثیر گذار تلقی شده و در واقع مهم ترین دوره محسوب می شود. در طول این دوره، روش صحیح چسب زدن بسیار حائز اهمیت است.

تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد؟

به طور کلی، دوره چسب زدن بین یک تا سه ماه می باشد. البته، دوره زمانی توصیه شده توسط هر پزشک، متفاوت است. اگر بیمار مشکلی با چسب زدن نداشته باشد و بتواند آن را تحمل کند، بهتر است این کار را تا سه ماه ادامه دهد. برخی جراحان نیز به بیمار خود توصیه میکنند که در طول یک ماه اول بعد از عمل، حتی در طول شب هم چسب را از روی بینی خود بر ندارند. علت این است که در طول شب، ورم بینی افزایش پیدا می کند و چسب می تواند از بروز این افزایش ورم جلوگیری کند.

چگونه چسب روی بینی را برداریم؟

نحوه صحیح برداشتن چسب از روی بینی به اندازه چسباندن آن حائز اهمیت است. اگر به طرز نادرستی آن را از روی بینی جدا کنید، حتی ممکن است باعث افزایش ورم شوید چون فضایی در زیر پوست ایجاد می شود که به سرعت متورم شده و باعث شکل گیری اسکار می شود. شما باید خیلی آرام این کار را انجام دهید. میتوانید از نرم کننده چسب استفاده کنید.

عوارض زیاد چسب زدن

هر چند بسیاری از جراحان استفاده از چسب بینی را برای یک دوره سه ماهه توصیه می کنند ولی برخی بیماران به اشتباه تصور می کنند که چسب زدن بینی برای مدت طولانی تر مثلاً شش ماه یا حتی یک سال باعث کوچک تر شدن بینی آنها شده و حتی از ورم جلوگیری می کند. در واقع چسب زدن به بینی بعد از سه ماه یا برای مدت بیشتر از دوره توصیه شده توسط پزشک، هیچ تاثیری روی نتیجه جراحی ندارد و حتی می تواند باعث بروز مشکلاتی در پوست شود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات، بهتر است طبق توصیه پزشک عمل کنید و اجازه بدهید که پوست بینی تان نفس بکشد.

آیا می توان با چسب بینی دوش گرفت؟

بعد از عمل به مدت یک هفته بینی تان گچ گرفته می شود. در طول این دوره باید مراقب باشید که گچ خیس نشود. در طول این مدت بهتر است حمام کنید و موهای خود را به روش سالن های زیبایی بشویید. وقتی گچ از روی بینی برداشته شد و چسب جای آن را گرفت، در فاز اول توصیه می شود که این چسب تا چند روز روی بینی بماند. سپس دوش گرفتن و جاری شدن آب روی صورت می تواند به نرم شدن چسب و جدا شدن راحت تر آن کمک کند.

اگر بعد از عمل به بینی چسب نزنیم چه اتفاقی می افتد؟

علت توصیه جهت چسب زدن بینی  ، تنظیم و کنترل و ارتقا دادن سرعت بهبود است. هر چند پشتوانه علمی در این خصوص وجود ندارد ولی انجام آن به طور بالقوه می تواند به بیمار کمک کند تا سریع تر شاهد نتیجه عمل خود باشد. علاوه بر آن از بروز مشکلات زیر نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد:

  •  التهاب بیش از حد بینی
  •  ورم زیاد
  • طولانی شدن دوره ریکاوری
  • شکل گیری اسکار
  •  افتادگی نوک بینی

بعد از جراحی بینی طبیعی چه مدت باید چسب بزنیم؟

مانند سایر انواع عمل های جراحی ، بعد از جراحی بینی طبیعی شیک نیز لازم است 2 هفته الی یک ماه به طور مداوم از چسب بینی استفاده کنید. پس از این بازه ، جراح شرایط تان را بررسی کرده و در صورت نیاز روند و زمان بندی جدیدی از پروسه چسب زدن را به شما ارائه می دهد.

 

دکتر محمد مجیدی
جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

دکتر محمد مجیدی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در شهر تهران هستند. ایشان با سال ها سابقه در این زمینه و بهره گیری از تکنیک جدید رینوپلاستی طبیعی شیک ، در کسب رضایت بیماران و افزایش آمار عمل های موفق ، عملکرد مطلوبی داشته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت