جراحی بینی بدون تامپون چه مزیت هایی دارد ؟

جراحی های زیبایی در حال حاضر طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب کرده است و یکی از جراحی هایی که می توان نام آن را در صدر لیست این پروسیجرها مشاهده کرد، جراحی بینی است. متخصصان این حوزه در کنار تلاش برای خلق ایده ها و تکنیک های جدیدتر و برای دستیابی به نتایجی رضایت بخش تر، به دنبال این هستند که در اجرای این پروسیجر، به احساس راحتی و سلامت بیمار اهمیت بیشتری داده و آن را در اولویت قرار دهند. به همین دلیل روش های خاصی را ابداع کرده اند که در سایه آنها، بیمار می تواند با احساس راحتی بیشتر، به نتایجی رضایت بخش دست پیدا کند. یکی از این تکنیک ها، جراحی بینی بدون تامپون است که در آن ، عمل بدون نیاز به قرار دادن تامپون در بینی انجام می شود. در صورتی که انحراف در بافت غضروفی و استخوانی بینی چندان شدید نباشد، معمولاً جراحی بدون نیاز به استفاده از تامپون انجام خواهد شد. بسیاری از افرادی که تجربه عمل بینی را داشته اند، از بیرون کشیدن تامپون از بینی، بعنوان بخش دردناک آن یاد می کنند. تامپون علاوه بر اینکه باعث بزرگ تر دیده شدن بینی می شود، ورم و کبودی را نیز در آن افزایش می دهد. همچنین باعث می شود که بیمار نتواند از راه بینی نفس بکشد. قبل از اینکه جراحی بینی بدون تامپون را بعنوان گزینه منتخب خود انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم ادامه مطالب دکتر محمد مجیدی را بخوانید تا دراین باره اطلاعات بیشتری به دست آورده و انتخاب خود را اگاهانه تر انجام دهید.

 

جراحی بینی بدون تامپون _ دکتر مجیدی

 

تامپون چیست و چه عملکردی دارد؟

تامپون یا مش، محصولی پنبه ای است که بعد از پایان یافتن پروسیجر جراحی، به پماد تتراسایکلین آغشته شده و برای چند روز در سوراخ های بینی قرار داده می شود. همه ما میدانیم که عمل بینی با هدف بهبود دادن شکل ظاهری بینی و ارتقا دادن هارمونی و هماهنگی آن با سایر مولفه های صورت انجام شده و در کنار این هدف زیبایی، هدف بهبود بخشیدن به کیفیت عملکرد این اندام یعنی تنفس بهتر از راه بینی را نیز دنبال می کند.

جراح خوب بینی برای تحت کنترل در آوردن عوارض جانبی این جراحی، از تامپون بینی استفاده می کند. استفاده از تامپون اغلب یکی از بخش های رایج در پروسیجر راینوپلاستی است و صرفنظر از اینکه جراحی با هدف زیبای یا درمانی انجام شده باشد، استفاده از آن به کاهش دادن انسداد، گرفتگی و چسبندگی در بینی کمک می کند. همچنین تامپون بینی برای پشتیبانی از سپتوم بینی، کنترل خونریزی و جذب کردن ترشحات خارج شده از بینی بعد از عمل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عمل بینی بدون تامپون چگونه انجام می شود؟

در جراحی بینی بدون تامپون، به جای استفاده از تامپون از اسپلینت سیلیکون استفاده می شود. مزیت این اسپلینت های سیلیکون این است که باعث انسداد بینی نمی شود و بیمار می تواند بعد از جراحی، به راحتی نفس بکشد. بعد از رینوپلاستی، اسپلینت سیلیکون در بینی قرار داده می شود و این اسپلینت 2 الی 3 روز بعد از عمل، از بینی خارج می شود.

عمل بینی با تامپون بهتر است یا بدون تامپون ؟

شاید از خود بپرسید که آیا در جراحی های مدرن بینی از تامپون استفاده می شود و اینکه آیا بهتر است جراحی بینی با تامپون انجام شود یا بدون تامپون؟ در گذشته تامپون برای شکل دادن و صاف نگه داشتن تیغه میانی و جلوگیری از خونریزی بینی مورد استفاده قرار می گرفت ولی با پیشرفت کردن تکنیک های این پروسیجر زیبایی، امروزه نیاز به استفاده از آن به میزان قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است و در بیشتر موارد، عمل بینی بدون تامپون ترجیح داده می شود. با توجه به اینکه در تکنیک های مدرن امروزی، غشای مخاطی تیغه میانی بینی با دقت بسیار بالایی بخیه زده می شود، احتمال خونریزی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. این کار با استفاده از بخیه های بسیار ظریف در داخل بینی انجام می شود و با توجه به اینکه این بخیه ها جذبی هستند خودبخود در طول مدت زمان کوتاهی، جذب می شوند بنابراین نیازی به کشیده شدن آنها نبوده و در نتیجه بیمار دردی را تجربه نخواهد کرد.

پیشرفت علم و ظهور تکنیک های مدرن در این حوزه باعث شده است که در حال حاضر، تامپون تنها در کمتر از 5 درصد جراحی های بینی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع تامپون در مواردی استفاده می شود که در آن عمل بسیار پیچیده بوده و حجم بالایی از بافت بینی در جراحی درگیر شده باشد. مواردی از قبیل درمان انحراف سپتوم از جمله این گزینه ها هستند.

قیمت جراحی بینی بدون تامپون

هزینه جراحی بینی با تامپون یا بدون تامپون چیزی نیست که از قبل و بدون معاینه و آنالیز بینی و شناسایی ایرادات آن، بتوان در خصوص آن اظهار نظر کرد. حتماً لازم است بیمار در جلسه مشاوره با جراح شرکت کرده و بینی او توسط جراح بینی مورد معاینه قرار گیرد. بعد از انجام معاینات فیزیکی لازم، پزشک دامنه ایرادات این اندام را شناسایی می کند. جالب است بدانید که حتی در برخی موارد، پزشک که از نگاه علمی به آنالیز چهره شما می پردازد، تشخیص می دهد که علاوه بر بینی بخش های دیگر از قبیل چانه نیز باعث بهم ریختن هارمونی صورت شده است و در این شرایط برای دستیابی به یک نتیجه رضایت بخش تر، در صورت نیاز، جراحی همزمان بینی و جراحی چانه را توصیه می کند.

مراقبت های بعد از رینوپلاستی بدون تامپون

در طول مراقبت های بعد از عمل بینی بدون تامپون لازم است برای کمک به کاهش ورم و به حداقل رسیدن آن، در طول چند روز اول بعد از جراحی، سر بالا نگه داشته شده و از خم کردن آن خودداری کنیم. در زمان خواب می توانیم چند بالش در زیر سر قرار دهیم تا بدن در حالت لم داده قرار گیرد. همچنین لازم است از فعالیت های فیزیکی و ورزشی سنگین از قبیل ورزش ایروبیک یا دویدن خودداری شود و نیز به هیچ وجه فین نکنیم. علاوه بر این موارد، پزشک به شما توصیه می کند تا حرکات صورت را خصوصاً در ناحیه نزدیک لب ها و بینی به حداقل برسانید. خوردن مواد غذایی و داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شود نیز تا مدتی قبل و بعد از عمل، ممنوع است.

مزایا و معایب عمل بینی بدون تامپون

شاید بتوان گفت که عمل بینی بدون تامپون، هیچ ایرادی را به همراه نداشته و سراسر مزیت است ولی مواردی وجود دارد که در زمان استفاده از تامپون در طول جراحی، باعث بروز مشکلاتی از قبیل تجربه درد در زمان کشیده شدن تامپون، یا ناتوانی در تنفس از راه بینی به دلیل مسدود بودن مجاری بینی با تامپون می شود که باید از آنها بعنوان ایرادتا استفاده از تامپون در عمل رینوپلاستی یاد کرد. یکی از رایج ترین ایرادات استفاده از تامپون در طول عمل بینی این است که تامپون به بافتی از بینی که تحت جراحی قرار گرفته است فشار وارد کرده و باعث بروز خونریزی در آن می شود. همچنین برخی افراد که نفس کشیدن از راه دهان برایشان دشوار است، به دلیل وجود تامپون در بینی در طول همان مدت زمان کوتاه بعد از عمل، نمی توانند از راه بینی نفس بکشند. به این ترتیب، فرد دچار کمبود اکسیژن شده و این امر می تواند مشکلاتی از قبیل عفونت را به همراه داشته باشد.

از مزایای تکنیک جراحی بینی بدون تامپون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  دوره ریکاوری کوتاه تر
  •  کاهش عوارض جانبی بعد از عمل
  •  پروسه بهبود سریع تر در بیماران دارای پوست ضخیم

آیا برداشتن تامپون بینی دردناک است؟

در گذشته زمانی که از تامپون برای جلوگیری از خونریزی برش های داخلی استفاده می شد، تجربه ای دردناک را برای بیمار شکل می داد و باعث می شد که بیمار در زمان بیرون کشیدن تامپون ناچار شود درد شدیدی را تحمل کند. خوشبختانه با ظهور تکنیک های جدید از قبیل جراحی بینی بدون تامپون، دیگر نیازی به استفاده از این محصول نبوده و در نتیجه جراحی ، یک تجربه تقریباً بدون درد برای بیمار خواهد شود.

چه کسانی داوطلب ایده آل عمل بینی بدون تامپون هستند؟

جراحی بینی بدون تامپون برای بیمارانی مناسب است که به دلیل وجود ایرادات ظاهری و عملکردی در بینی، قصد دارند تحت عمل قرار گیرند. لازم است بینی به رشد کامل رسیده باشد و این اتفاق اغلب بعد از 18 سالگی رخ می دهد. در کنار این مورد، داوطلب ایده آل عمل بینی بدون تامپون باید انتظارات منطقی از نتیجه جراحی داشته باشد و به بیماری زمینه ای جدی که اختلال را در فرایند عمل بوجود آورد نیز مبتلا نباشد.

آیا جایگزینی برای تامپون وجود دارد؟

ایروی بینی که با عنوان استنت بینی نیز شناخته می شود جایگزین تامپون محسوب می شود که علاوه بر اینکه باعث می شود بیمار در زمان خارج کردن آن درد کمتری را تجربه کند، امکان تنفس از راه بینی را نیز در طول قرار داشتن در سوراخ بینی، فراهم می آورد.

آیا مدل عمل بینی در تصمیم گیری برای استفاده از تامپون تاثیر گذار است؟

اینکه شما عمل جراحی بینی طبیعی انجام دهید یا عمل بینی عروسکی ، فاکتور تعیین کننده در استفاده یا عدم استفاده از تامپون به حساب نمی آید.

دکتر محمد مجیدی
جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

دکتر محمد مجیدی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در شهر تهران هستند. ایشان با سال ها سابقه در این زمینه و بهره گیری از تکنیک جدید رینوپلاستی طبیعی شیک ، در کسب رضایت بیماران و افزایش آمار عمل های موفق ، عملکرد مطلوبی داشته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت